De katalysator rammelt, oorzaak en oplossingen

Als een katalysator rammelt dan kan dat 2 oorzaken hebben:

  • Het hitteschild van de uitlaat of katalysator zit los.
  • De katalysator rammelt omdat het monoliet, de inhoud van de katalysator is losgekomen van de behuizing.

 

Mocht het monoliet zijn losgekomen van de behuizing dan kan dit niet gerepareerd worden. De katalysator zal vervangen moeten worden.

Dit is een redelijk eenvoudige reparatie, maar een katalysator is vrij prijzig. Daarom wordt er door auto-garages vaak gekozen voor alternatieve merken katalysatoren in plaats van originele katalysatoren. Dit is geen probleem want de werking blijft hetzelfde.

Vraag in dit geval altijd uw katalysator terug, deze kunt u namelijk bij ons aanbieden en levert geld op. In sommige gevallen zal de garage u vertellen dat dit niet mogelijk is omdat er statiegeld op de katalysator zit en deze retour moet naar de leverancier.

Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Vaak gaat het om 20 of 25 euro. Het staat u vrij om contact met ons op te nemen om de waarde te bepalen. In veel gevallen levert de katalysator meer op dan het statiegeld.

 

 

katalysator rammelt

Hitteschild zit los

Een hitteschild dat los zit en rammelt is een vrij goedkope reparatie. Het hitteschild word vaak verwijderd, of weer terug vast gelast aan de katalysator of uitlaat. Het hinderlijke geluid is verdwenen en U heeft geen risico meer op schade die U anderen kan toebrengen.

Katalysator rammelt

Als de katalysator rammelt dan is de reparatie vaak duurder. De katalysator rammelt omdat het monoliet, oftewel het binnenwerk van de katalysator, is losgekomen van de behuizing. Dit kan velen oorzaken hebben, maar vaak komt het doordat de katalysator te warm is geworden of het rijden op loodhoudende benzine. Er ontstaat dan een kleine ruimte tussen het binnenwerk en de stalen behuizing.

In de eerste instantie merkt U hier weinig van en is het het nauwelijks hoorbaar. Doordat er altijd luchtstoming is in de uitlaat en beweging tijdens het rijden gaat het monoliet steeds verder “slijten” en steeds meer bewegen. Dit veroorzaakt het rammelde geluid. Het kan zelfs voorkomen als U lange tijd ermee doorrijd dat het monoliet bijna is verdwenen.

Gevolgen van een katalysator die rammelt

Uw auto zal niet meer door de APK keuring komen als de katalysator rammelt.

Omdat het binnenwerk los zit worden de uitlaatgassen niet of nauwelijks meer gefilterd. Ook is het niet goed voor het milieu omdat de schadelijke stoffen die in de uitlaatgassen zitten in de lucht terecht komen. Er is maar 1 goede oplossing voor een rammelende katalysator en dat is vervangen.

Soms word het overige monoliet uit de katalysator gehaald om het probleem “op te lossen”. Het is een goedkope oplossing maar vaak word bij de volgende APK keuring een te hoge waarde waarde gemeten bij de viergas-meting en zal alsnog de katalysator moeten worden vervangen.

Ook een halfvolle, rammelde katalysator levert geld op

De katalysator vervangen is een reparatie van honderden euro’s. Wel kunt U de katalysator, ondanks dat hij rammelt of het monoliet voor de helft is weggesleten, aanbieden bij ons voor recycling. Ook een halfvolle katalysator, rammelde katalysator levert geld op. Uiteraard levert deze dan wel iets minder op dan een volle katalysator.

We weten van elke katalysator hoeveel gewicht aan monoliet erin hoort te zitten. Vaak wegen we dan het monoliet wat over is en zien direct de restwaarde. Maar vergis U niet, een katalysator die half vol zit met bijvoorbeeld een waarde van 120 euro, is nog steeds 60 euro waard! Het is dus zeker de moeite waard te informeren wat de restwaarde is van Uw kapotte katalysator.