Katalysator

Wat is een katalysator? Op die vraag zijn meerdere antwoorden mogelijk. De katalysator waar we op hier op ingaan heeft betrekking op de auto katalysator. Dat is immers waar we gespecialiseerd in zijn.

  • Werking van een katalysator
  • Prijs van een katalysator
  • Is een katalysator of roetfilter nog geld waard als hij gebruikt, verstopt of kapot is?
  • Zijn er verschillende soorten katalysatoren?
  • Waarom is een katalysator nodig?
  • Aanschaffen

 

Veel mensen weten wel dat een personenauto of ander motorvoertuig een katalysator heeft, dat deze de uitlaatgassen zuivert en dit het milieu ten goede komt. Vaak blijft het hier dan ook bij. Voor degene die weleens de ervaring hebben gehad dat het moest worden vervangen, zullen ook weten dat dit een duur auto-onderdeel is. Maar waarom is dat eigenlijk?

katalysator

Werking van een katalysator

We beginnen met de werking van een katalysator. Het is geplaatst aan de voorzijde van het uitlaatsysteem van de auto. Zodra de uitlaatgassen de uitlaat willen verlaten worden deze eerst gezuiverd door het monoliet waar de katalysator mee gevuld is. Het monoliet kan gezien worden als een blok keramisch materiaal waar een honinggraat structuur in zit. Door deze kleine “vierkantjes” in de honinggraat worden de uitlaatgassen gestuwd.

Het monoliet is geïmpregneerd met Platina, Palladium en Rhodium. Het Platina, Palladium en Rhodium zorgen door een enorm snelle chemische reactie dat de schadelijke stoffen in het uitlaatgas met elkaar laat reageren en worden omgezet in onschadelijke stoffen zoals kooldioxide, stikstof en water. Vervolgens verlaten de gezuiverde uitlaatgassen de uitlaat. Meer over de werking vindt U hier.

Prijs van een katalysator

De prijs van een katalysator wordt mede bepaald door de dure grondstoffen die erin verwerkt zitten. Zoals eerder vermeld is het monoliet, “de kern”, geïmpregneerd met de edelmetalen Platina, Palladium en Rhodium. Er zit geen goud in het monliet zoals sommige mensen denken. Edelmetalen zijn dure metalen die beursgenoteerd zijn. Ook zijn deze dus onderhevig aan koersschommelingen. Het is niet zo dat er tientallen grammen edelmetaal in zijn verwerkt, maar genoeg om het onderdeel aardig prijzig te maken.

Voor elk autotype en motortype word vaak een aparte katalysator geproduceerd, en dat zal ook in de kosten meewegen. De autoproducent moet aan het type goedkeuring te kunnen voldoen. Meer informatie over het edelmetaal is te vinden op de pagina Inkoop & Prijzen.

Mocht het onderdeel vervangen vervangen moeten worden, dan is er een wel een keuze voor het garagebedrijf of de consument. Bij het vervangen kan er gekozen worden voor een betrekkelijk goedkopere variant dan het origineel die door de auto producent is gemaakt, namelijk een aftermaket, oftewel een imitatie katalysator.

Deze zijn vaak van een goede kwaliteit, al worden er minder edelmetalen in verwerkt. De auto komt ondanks de gereduceerde hoeveelheid edelmetalen door de APK keuring en stoot beduidend minder schadelijke stoffen uit.

Is een katalysator of roetfilter nog geld waard als hij gebruikt, verstopt of kapot is?

Bij de chemische reactie die de edelmetalen veroorzaken bij de uitlaatgassen worden de edelmetalen niet verbruikt. Ze verdwijnen dus niet of nauwelijks uit de katalysator of roetfilter. Daardoor is een gebruikte katalysator of roetfilter nog aardig wat geld waard.

Heeft u een gebruikte of kapotte katalysatoren dan kunt u altijd contact met ons opnemen voor een vrijblijvende prijsopgave. We hebben een catalogus van ruim 7000 geanalyseerde katalysatoren en roetfilters die dagelijks aan de edelmetaal koers worden aangepast. Meer over onze werkwijze is te vinden op de Inkoop & Prijzen pagina.

Wilt U meer weten over recycling dan kunt U dat vinden onder Recycling.

Zijn er verschillende soorten katalysatoren?

De werking van de katalysatoren is hetzelfde maar er bestaan katalysatoren die anders opgebouwd zijn dan de traditionele katalysatoren. De traditionele katalysatoren hebben een kern van monoliet zoals hierboven besproken. Er bestaan ook katalysatoren die een kern hebben van staal wat geïmpregneerd is met edelmetalen. Deze kern ziet eruit als een spiraalvorm en heeft een metaalkleur.

Verder bestaat er ook nog de roetfilter die bij dieselmotoren word toegepast naast het toepassen van de katalysator. Omdat een dieselmotor meer roetdeeltjes produceert is het doel van de roetfilter deze tegen te houden. Doordat het roet word tegengehouden in tegenstelling tot de katalysator waar de edelmetalen zorgen voor een chemische reactie zodat de uitlaatgassen zichzelf omzetten in onschadelijke gassen, kan in theorie de roetfilter verstopt raken.

Het roet ontbrandt namelijk niet bij de temperatuur die normaal geproduceerd word in de uitlaat. Hiervoor zijn diverse oplossingen zodat de roetfilter word gereinigd. Drie van de meest voorkomende hebben we op een rijtje gezet:

  • Er word een gloeispiraal in de uitlaat aangebracht. Dit zorgt ervoor dat het roet de juiste temperatuur bereikt waardoor het ontbrandt.
  • Er word extra diesel in de uitlaat gespoten waardoor de uitlaatgassen warmer worden en de roetfilter regenereert en schoon gebrand wordt.
  • Er word een extra katalysator gemonteerd, de zogenaamde oxidatie-katalysator. Deze zet de stikstofoxide in de uitlaatgassen om in stikstofdioxide. Het roet word hierdoor bij een lagere temperatuur ontbrandt.

katalysator monoliet    roetfilter katalysator    metaal katalysator

Waarom is een katalysator nodig?

In 1992 is de regel ingevoerd dat alle nieuwe auto’s in Nederland verplicht katalysatoren moeten hebben. Dit alles heeft te maken met de vervuiling van uitlaatgassen die door middel van katalysatoren kunnen worden gereduceerd. Een auto die op brandstoffen als benzine en diesel en LPG rijd word na de verbranding in de motor, schadelijke uitlaatgassen uitgestoten.

Deze gassen zijn koolstofmonoxide, zwaveldioxide, stikstofoxiden en onverbrande koolwaterstoffenDeze stoffen zowel voor de mens als het milieu enorm schadelijk. Het kan schade veroorzaken aan de luchtwegen van de mens en nog vele andere gezondheidsproblemen. Met betrekking tot het milieu is het vooral de ozonlaag die word aangetast en de oorzaak van zure regen.

Aanschaffen

Bij het aanschaffen kunnen niet echt verkeerde keuzes worden gemaakt. Vraagt u zich vooral af of u veel geld wilt besteden aan een origineel onderdeel. De garantie van een origineel onderdeel is niet langer dan van een aftermarkt of imitatie onderdeel.

Kwaliteitsverschil tussen de aftermarkt aanbieders is er wel, maar goedkoop is in dit geval niet altijd duurkoop!